Influencer marketing? Как да изберем инфлуенсърите с които да работим

ellen

Да. Работата с инфлуенсъри вече е тема за всеки (по-голям, не толкова голям, пък и по-малък) бранд / бизнес.

Да започнем с това, че работата с инфлуенсъри не е нещо ново под слънцето.

Второ важно уточнение, преди да преминем по същество, е, че работата с инфлуенсъри не е панацея, т.е. не може да ви реши всички проблеми от раз, пък и в дългосрочен план пак не може.

Дигиталните инфлуенсъри са мааалко по-други и като хора, съответно и като подход към тях спрямо офлайн популярните лица, “звезди”, традиционните лидери на мнение. Разликата е най-вече в това, че едните са станали популярни основно чрез своите онлайн изяви и канали, а другите ги използват като вторични.

Нека е ясно – свърши времето, в което имаше как да се работи безплатно, само на база на яко събитие, силен продукт или вдъхновяваща комуникация с инфлуенсърите. Днес вече се плаща. Колко – зависи от това какво искате и какво ще получите. Може да е уговорка за пост, може да е договорка за няколко месечно партньорство, а може и да е за година. Какво получавате – само пост, пост и споделяне във фб, пост и споделяне и хаштаг в повече от една социалка – догоровка. Индивидуална. Няма общ знаменател.

Някои брандове, предимно козметичните, както апропо и цигарите (виж картинката по-долу) договарят “на корем” и гонят голям брой публикации от широк кръг автори (трудно ми е всички тях да нарека инфлуенсъри / блогъри, не са такива). Други залагат на 2-3 инфлуенсъра с много по-специализирана и подбрана аудитория и по-високи изисквания към споделеното. Въпрос на подход.

Как да изберем с кого да работим?
1. Какво? Знайте какво искате “да продадете”, т.е. каква е целта на тази ви работа с инфлуенсъри, на тази комуникация.

2. На кого? Знайте на кого искате да продадете тази комуникация. Към кого се обръщате?

3. Направете свой списък. На база 1 и 2 потърсете популярните в тази област инфлуенсъри, поразпитайте, поразгледайте. Не вярвайте на списъци с “най-влиятелните инфлуенсъри” – дори да са валидни за бизнес Х едва ли са валидни за вашия.

4. Подберете. От целия списък инфлуенсъри, които сте събрали по своята тема поразгледайте подробно: от кога е активен този инфлуенсър (поне година-две, иначе не е сериозно), кои са темите му (има ли покритие / конфликт с вашите теми), каква е аудиторията му, с кои други брандове работи, с каква честота му на комуникация и с какво покритие работи.

5. Влезте в контакт. На база 4 подберете кои от тези инфлуенсъри наистина отговарят на критериите ви и изберете топ 3. Влезте в контакт с тях. Вероятно някои няма да ви отговорят, други ще се заинтересоват.

6. Направете релевантно предложение. Предложете им нещо неустоимо. Това не е само заплащане за статия. Развихрете въображението си. Възможно е.

За подробности съм на линия – с екипа ми това ни е работата – abcbg.com или пишете още сега на office@abcbg.com

Защо ни трябват блогърите – писала съм и преди тук.
За инфлуенсърите с реализъм – говорихме с Марто тук.
Кои са най-известните български блогъри – доста поплярна публикация тук.

На снимките: горе – един от най-споделяните постове на всички времена; долу – работа на хора от шоу бизнеса с бранд цигари – социални канали, екран на Шматко

shmatko

Бягство от затвора – браво за Ozone.bg

ozone

Отличен 6 днес за Ozone.bg, които смело съумяха да яхнат темата на деня из социалките и извън тях и да предложат адекватно съдържание! За момента постът набира популярност – 190 харесвания и 29 споделяния за 4 часа – никак не е зле, особено на фона на цялостната активност на феновете им. Браво!

10 лайфхака на конференцията Online Advertising и още любопитни данни

OA-J1

Миналата седмица за първи път се проведе онлайн издание на Online Advertising конференцията, организирана от Генадий Воробьов и екипа на Net Peak.

Имах лекция на тема 10 лайфхака за израстване от малък до среден бизнес с помощта на онлайн маркетинг. Мисля, че се получи забавно. В края гъсеницата се превърна в красива пеперуда.

Тук ми се ще да споделя няколко любопитни статистики от това експериментално участие:

  • Имах наистина впечатляващ брой онлайн зрители – около 450 на брой! Еха!
  • От всички мои лекции, конференции, участия това бе с рекорден брой хора, които ми писаха по време и след участието ми с мили и добри думи!
  • Истински вълнуващо е, че цели 62 души ми изпратиха мейл за допълнителна информация по темата! Това е повече от прекрасна обратна връзка!

И споделям част от милите им думи:

“Здравейте г-жо Томс, Страхотна презентация. Благодаря.” Александра

“Привет Жюстин, Много полезна лекция. Благодаря.” Мила

“Благодаря за прекрасният начин, по кийто обяснявате нещата. Удоволствие за мен е да Ви слушам и вече се опитвам да прилагам доста от съветите Ви.” Нели

“Лекцията Ви в oaconf.com беше отлична.” Георги

“Благодаря за информативната и много приятно поднесената лекция!” Елица

“Лекцията Ви е много интересна и полезна.” Аделина

“Г-жо Томс,  Поздравления за днешната лекция. Много интересни примери и съвети от извора” Благомира

“Поздравления и благодарност за прекрасната презентация! Беше изключително стойностна и to the point” Надежда

“Поздрави за страхотната лекция :)” Калина

“Адмирации за презентацията на OA Conf и безкраен респект към Вас.” Борислав

“С голямо внимание и удоволствие изгледах Вашата презентация. Благодаря, че споделихте опита си с нас. Съгласна съм с всичко, което казахте и това, че бизнесът в България омаловажава дигиталното присъствие, е абсолютно вярно. Понеже съм оптимист, бих искала да добавя, че това е една възможност пред българския бизнес и нека възприемем, че все още израства и скоро ще достигне нивото на международни брандове.” Наталия

“Много ми хареса вашата презентация.” Илиян

“Попаднах на името ти още от първите състезания към Аз Мога Тук и Сега и от тогава ми направи добро впечатление. В последващите години многократно съм попадал на името ти, както на живо така и онлайн. Поздравления за труда ти и усилията към един по-добър дигитален свят, а и извън него.” Станислав

Благодаря и аз на всички, които гледаха, на всички, които писаха и най-вече на тези, които писаха с мили думи – това е окуражаващо! Благодаря за организаторите на събитието – перфектни!

За тези, които не успяха да гледат – има платен достъп (мисля, че цената е доста достъпна) на всички лекции тук. Моята презентация само е тук.

В заключение: Онлайн средата работи, наистина работи ако знаеш как да я използваш, ако си проактивен, постоянен, не спираш да експериментираш, не се страхуваш и имаш достатъчно нюх за новото. За подробности – платените консултации се записват на abcbg.com :)

Събина разказва за работата си Маркетинг за HR

sabina-p

Събина е много digital човек и толкова ме радва, че е част от екипа на стабилна фирма като SBTech и помага за маркетинговия аспект на HR отдела!

Как се отзова в HR отдела на голяма софтуерна компания и как ти харесва там?
Аз обичам да казвам, че животът е about giving and taking chances. И в случая и двете страни направихме точно това – took a chance on each other. И се оказа, че всеки е имал нужда от другия.

Колкото до работата с HR – различно е. Като да си смениш племето: говорите различни езици в началото, виждате нещата различно. Но е супер интересно и е предизвикателство. Как ми харесва, истината е, че страхотно си обичам работата и използвам и правят всичко, което съм правила, на което съм се учила до сега, плюс нови неща.

Трудно ли се работи с програмисти? И какво да се направи, има ли кратка
рецепта или shortcut за да е работата в победни компании по-лесна?
Не. Трудно е да се работи с хора, като цяло. Шорт кът няма, просто трябва всички да са наясно с културата и типа хора, които виреят в дадена компания и от които компанията има нужда, за да е животът на всички по-лесен.

Има ли employer branding в действие в България? Започнаха ли бизнесите
да се замислят и за тази страна на комуникациите си?
Красотата на employer branding-ът е, че е много повече от комуникация. Едновременно изграждаш и комуникираш и култура, както вътрешно, така и извън компанията. А културата е нещо, което всеки и всичко притежава, въпросът е каква, защо и как. За мен няма задължително лоша или добра и култира, има култура, която е за теб (понякога дори само в даден пероид от живота ти) и такава която е

В България сме малко след tipping point-a, но и бумът не е настанал. Случва се, но се прави от HR хора, все още почти няма маркетинг хора, които да се занимават с това, за агенциите е екзотика. Мисля, че скоро това ще се промени.

И как HRите се справят с новите изисквания на дигиталната трансформация?
Интересно им е, любопитно им е, искат да знаят. Като цяло спецификата на HR e такава, че нещата там се движат с много по-бавни темпове от това, на което сме викнали ние в digital. Не само в България, според мен е навсякъде. Различни типове хора сме като професионалсти, но за мен това е предизвикателстовото в цялото нещо – има disruption елемент. Всъщност the state of HR е по-голямо предизвикателство от самият пазар у нас, който е сложен.

Бърз съвет за хората, които търсят по-добра реализация – какво да подобрят, за да се справят по-успешно?
Както ме учиха на времето гурутата на маркетинга, има само един верен отговор и той е – зависи! Но като цяло – развивайте се, бъдете любопитни и се стремете да правите неща, които са ви интересни и ви човъркат отвътре. Ако усетите, че работите само заради парите, сменете работата. Другото е напън да се пенсионираш.

—-

Семинарът ни Маркетинг за HR-и е на 24 април от 13 до 18 ч и Събина ще е гост-лектор. Регистрацията е тук: http://seminar.abcbg.com/

Ура за Strahota.com и блоговете, свързани с изкуство!

1facebookIMG_6436

Strahota.com е сред блоговете, които следя с интерес. Защото по човешки споделя творческите търсения на Стефан Станчев, които ме провокират и помагат в моите търсения. Със Стефан се познаваме покрай работата от много години, но напоследък често се засичаме в театъра (любимото Ателие 313!). Това и провокира да си поговорим повече за блогърството, изкуството и такива земни неща. Споделям с радост.

Кога и как започна блога си?
Може би е добре да дам малко предистория. От малък се занимавам с изобразително изкуство. Рисуването ми доставяше изключително удоволствие. Много силно ме привлече способа да изразявам впечатленията си за околния свят, чрез визуален арт.

Започнах да се занимавам в гимназията (ХГ “Кирили и Методий” гр. Велико Търново) с хуманитарни науки като История, Археология и Етнография, но рисуването ми липсваше. Често в тетрадките си имах повече рисунки отколкото записки. В един момент това остана мое голямо хоби. В гимназията рисувах карикатури за ученическия вестник “Междучасие”, на който бях един от основателите. Изданието просъществува и след моето гимназиално завършване и продължи да живее още близо 15 години.

В студентските си години Рисувах на Microsoft Paint на компютрите на мои приятели, просто нямах свой компютър. Та за да събера всички рисунки на едно място реших да си направя личен сайт във вече несъществуващата вече платформа за безплатен уеб хостинг hit.bg. Създадох strahota.hit.bg на HTML и с малко CSS. Това се случи някъде през 2006 година. Освен рисунки на Microsoft Paint, публикувах снимки на мои малки скулптурки, който правех от самосъхнещ моделин, неработещи видео карти с активно охлаждане (свещници) или флаш памети. Наричам ги просто пластики.

В един момент сайтът стана тесен за моите намерения и се ориентирах към готовите платформи като WordPress. Официалният старт на strahota.wordpress.com бе в началото на октомври 2009 година.

В последно време блогът ти е изцяло посветен на изкуството и до голяма степен на това, което самият ти създаваш – живее ли така нов и различен живот?
Идеята на блога ми бе да събера всичките си личните арт творения. което включва освен рисунки (с химикал, сух пастел, молив, върху Microsoft Paint или с помощта на андроидското Paint Joy), пластики от моделин, творби с пирограф върху дърво, стихотворения, разкази, анализи на обществени и уеб теми, книжни впечатления и една рецепта за направа на филе “Елена” (най-посещавания ми пост в блога). Може да се каже, че моето арт алтерего (Strahota) живее пълноценно своя живот благодарение на този блог.

Къде е мястото на изкуството в днешния ни забързан ден? И какво носи лично на теб допира с него?
Изкуството (в тези си форми, в които се опитвам да го практикувам) за мен е инструмент за световъзприятие, отмора, себеизразяване. То може да бъде лек срещу стреса, емоционален и морален коректив, палка “STOP” .. Осъзнай се!!!

Ако няколко месеца не се занимавам с изкуство, то идва момент, в който изпадам в арт абстиненция, дупка. Може би ако прием фройдиските принцип, то може да бъде отдушник на подсъзнателното и това да определи баланса на състоянието на емоционалната ми същност

Кога ти остава време да твориш? И къде намираш вдъхновение?
Времето за творене си го “крада” го в минутите между служебните задължения и семейството. За дървените творби с пирограф това се случва в някой следобеден час събота или неделя. Когато пътувам предпочитам да рисувам на андроидски таблет.

Вдъхновението често идва от музиката, която слушам (рок, метъл, джаз и класическа музика в различните им разклонения), книгите които, чета, както и от емоциите и въображението.

Творчество, блогърство – какво си пожелаваш?
Интернет ни да де възможност мигновено да намираме и достигаме безкрайно голямо количество информация свързана с различни тематики. Блогът е най-добрия мен начин за представяне на личното си творчество. Бих казал, че съм постигнал чудесна симбиоза между личното творчество и блогърството. Ако трябва да бъда откровен, предпочитам творчество, блогърството е по-скоро допълнение.

Хайде, посетете Strahota.com, може и на вас да ви хареса! :)

Ура за Вики и Код: Motion в Стара Загора!

19665517_1435681583145859_9183324893920578188_nПредставям ви Вики! Усмихната, смела и действена, наред с това млада и талантлива (историята й накратко в интервюто по-долу)! В края на март в Стара Загора Вики организира за първи път конференция за видео и анимация. Няма как да не ви разкажем с нея за тази инициатива и ще се радвам да се видим там! :)

Какво предстои да се случи в Стара Загора след месец?
След месец предстои да се проведе първата конференция на „Код: Motion“. Датите са 31-ви март и 1-ви април, а мястото е Регионална Библиотека “Захарий Княжески“ Стара Загора.
Конференцията цели да запали интереса на младите хора към видеото и анимацията и да ги мотивира да се развиват в сферата на дигиталния свят. Ще има лекции за видео, анимация, графичен дизайн, видео маркетинг и мноого забавление с игри и уникални награди.
За повече информация посетете: www.kodmotion.com

Как се реши да се захванеш с този проект и как се случва подготовката до момента?
Преди години имах късмета и възможността да попадна на една невероятна инициатива – „Аз мога-тук и сега“, която ме насочи в избора ми на професия и ми помогна да изградя полезни контакти, благодарение на които се развивам и градя кариерата си. Вярвам, че в България има много талантливи и умни деца, които могат да допринесат за нейното развитие, но нямат възможност(както аз имах) да изградят необходимата среда около себе си и да се запознаят с професионалисти, които да питат за съвет, мнение и препоръка. Затова реших да създам „Код: Motion“ и да допринеса за развитието на младите хора като им помогна да се докоснат до света на професионалистите в различни сфери и да придобият представа как точно стоят нещата в бизнеса, да изградят наистина полезни контакти, да се мотивират и да разберат, че пътят към успеха е постоянство, воля, всекидневно самоусъвършенстване и най-вече действие.
Реших да направя първото събитие на „Код: Motion“ в Стара Загора, защото това е моят роден град, а там рядко се правят такива събития и до учениците не достига информация за актуалните неща в дигиталния свят и начините за развитие в него, освен ако не решат сами да се поинтересуват и да потърсят начин да разберат.
Подготовката на конференцията е доста трудоемка за мен, защото организирам подобно нещо за първи път и нямам никакъв опит, но за щастие имам чудесни приятели, благодарение на които нещата се случват по план и до момента научих супер много неща от тях. Смятам, че с всяко бъдещо събитие подготовката ще става все по-добра и по-добра. Екипът на „Код: Motion“ сме като едно задружно семейство и даваме всичко от себе си, за да постигаме високи резултати и нещата да се случват професионално и добре изпипани. Моята роля в проекта е Project Manager и всяко едно нещо от организацията минава през мен. Да работиш с хора е доста трудно, но на мен някак ми доставя удоволствие и щом крайният резултат е уникален знаеш, че си струва усилията.

Флаер - Код_ Motion-front

Кой е поканен? Как може да се участва?
Конференцията е за млади, свежи и амбициозни хора, които обичат да учат нови неща, докато се забавляват! Събитието е насочено към ученици и студенти, които имат интерес в сферата на видеото, анимацията, графичния дизайн и маркетинга или все още не знаят с какво искат да се занимават. Също така събитието е подходящо и за хора, които вече работят в тези сфери.
Конференцията е с безплатен вход, но местата са ограничени, затова е нужно желаещите да запазят предварително своето място на сайта на събитието: www.kodmotion.com

Програмата е доста наситена. Разкажи ни …
Едни от най-добрите  професионалисти в сферата на видеото и анимацията ще разкажат за своите професии, как преминава работният им ден, какви качества са нужни, за да се занимаваш с това и всякакви интересни факти. Също така ще разберем как да направим видеото си стойностно, как да достигнем до хората с него, как да го използваме за да популяризираме бизнеса си. Ще научим какъв е ефектът на видеото върху хората и как помага то за цялостната дигитална идентичност на наложен бранд. Ще засегнем и сферата на графичния дизайн като ви преведем през целият процес на създаване на една илюстрация, герои, светове и истории. Разбира се, ще има и много забавление и изненади. Към конференцията ще бъдат включени две игри с уникални награди, за които ще обявим скоро на Facebook страницата на „Код: Motion“.

Хората, на които благодариш за подкрепата до момента са …
На първо място благодаря на моите родители, които винаги са ме подкрепяли, независимо каква щура идея имам. Благодаря на приятелите ми, които са винаги до мен, мотивират ме и са готови да ми помогнат. Благодаря на хората от екипа – Слав Славчев, Стоян Костадинов, Марта Добрева, Даниел Лидиянов, Александър Костов, Нелина Жекова, Цанислав Генчев, Камелия Кръстева и всички останали супер хора, допринесли за проекта без които „Код: Motion“ нямаше да съществува. Благодаря на всички уникални лектори, които ни се довериха и повярваха в инициативата. Благодаря на нашите спонсори, които направиха конференцията факт. Благодаря на приятелите ни от Youth Talents и Interact Stara Zagora. И не на последно място благодаря на Кристалин Чавдаров, Алекса Тачев и целия екип на „Аз мога – тук и сега“ за подкрепата и помощта.

Как ще продължи всичко това?
След края на конференцията в Стара Загора, „Код: Motion“ ще продължи да се развива като един запомнящ се бранд. Всяко следващо събитие ще бъде на различна тема, а самата инициатива ще се превърне в пътуваща. Това означава, че освен в Стара Загора ще правим конференции и в други градове. Второто събитие, чиято организация вече тече ще бъде есента през септември или октомври месец в Бургас. Темата му е доста по-различна от тази в Стара Загора и ще засегне много повече IT сектора у нас.
Заповядайте на „Код: Motion“! Очакваме ви!

Успех на Код: Motion!

Иновациите отвъд модерността на думата – браво за Innovation Explorer 2018!

IMG_3935

Четвърто издание на Innovation Explorer! Wow! Много трудна задача, когато вече имаш зад гърба си три успешни издания да задържиш нивото и дори да го качиш. Браво на екипа!

Мащабно, полезно, силно събитие! Събитие за иновации, което успя да излезе извън клишетата за иновациите и извън модерността на думата в последно време.

Признавам си, все по-трудно ми е да задържам внимание върху скучни лекции. Но тук намерих чудни лектори и вдъхновяващи презентации и примери. Ясно е, че големите имат какво да покажат като иновации. Но и да го споделят адекватно на аудиторията – това не е лека задача, а се справиха.

За мен най-ценно бе, че акцентът не е върху самата иновация, а за полезността й за нас хората. Защото сама по себе си тя не е нищо повече от решение. Но ползите, които носи за хората – това е същинската й мисия.

Впечатлих се от това, че Амазон качват нови ъпдейти на сайта си всеки 11 секунди (секунди!)! Уау! От това, че Netflix само са няколко месеца са успели да вдигнат драматично цената на акциите си (да, още далечната 2015-та) и да се наредят барабар с Гугъл, Фейсбук и Амазон. И още, и още!

Хайде, екип – Леона Асланова и Икономедиа – почивайте си и започвайте да стягате Innovation Explorer 2019! Очакваме го! Успех!

Ана Лазарова от Цифрова република за авторските права, цензурата и прословутия чл. 13

28450239_10156205367812628_244658607_n

Ана Лазарова е адвокат, председател на сдружение “Цифрова република”, наред с това засмян, всеотдаен и деен млад човек.

България, по време на нашето европредседателство, имаме уникален шанс да застанем зад свободата в Интернет и против цензурата. За жалост за момента нашата комисарка Мария Габриел заема по-консервативната позиция на Франция по темата, която никак не се връзва с цялата история и развитие на Интернет и дигиталния бизнес у нас – а именно за рестрикции и натоварване на бизнеса със задачата да е полицай и падарин едновременно. Надявам се здравият разум да надделее и да се разминем с поредното безумие, касаещо реално всеки от нас. По темата говорим с Ана Лазарова.

Защо темата за авторските права, филтрите и въвеждане на чл. 13 е
актуална именно сега?
В момента в Европейския съюз тече реформа на авторското право, чиято заявена цел беше да модернизира авторското право така, че да регулира адекватно новите цифрови реалности, и да го хармонизира така, че да насърчава развитието на единния пазар на ЕС.

Очакванията и надеждите на академичната и неправителствената общности бяха много големи, но за съжаление предложените от Европейската комисия текстове се оказаха плахи по отношение на модернизацията и хармонизацията. За сметка на това в основния документ от лансирания законодателен пакет – проекта за Директива за авторското право в цифровия единен пазар – намериха място някои доста спорни разпоредби, които са в състояние радикално да променят взаимоотношенията между играчите на дигиталния пазар, при това не към добро.

Един от тези спорни текстове е споменатият член 13, който цели да преуреди отговорността на онлайн посредниците.

Съгласно актуалното европейско законодателство, доставчиците на услуги в интернет в общия случай не отговарят за законосъобразността на съдържанието, споделяно от техните потребители, и са освободени от задължение да провеждат общ контрол над това потребителско съдържание.

Член 13 цели да обърне това положение, като задължи доставчиците проактивно да следят и филтрират съдържанието, което минава през тях, за авторскоправи нарушения. Идеята е в случай, че онлайн платформите допуснат непозволено публикуване на защитени материали, да отговарят директно за незаконосъобразно разпространение на съответните авторски произведения.

Всичко това означава, че платформите и други доставчици ще са задължени да филтрират нашето съдържание и да не допускат публикуването на неща, съдържащи чужди авторски материали.

В момента проекто-директивата е в последна фаза на разискване, като се очаква окончателният й текст да бъде приет по време на българското Председателство на Съвета на ЕС. България понастящем е на ключова позиция в трите институции на Съюза, ангажирани в законодателния процес, и е в състояние да повлияе при формулирането на текста на противоречивата разпоредба.

Кой/ какво е застрашено ако се въведе този член 13?
Промените за които говорим, биват лансирани от и са в интерес на големите издатели, най-вече в музикалната индустрия, които се оплакват, че платформите за видеосподеляне забогатяват на техен гръб. Разбира се притесненията на правоносителите за това, че не могат ефективно да контролират разпространението на съдържанието си в интернет са напълно легитимни. Това, което ни притеснява в законодателното предложение е доколко de facto приравняването на правния режим на интернет посредниците към този на класическите медии няма да засегне негативно и непропорционално всички останали участници на цифровия пазар, правната сигурност и фундаментални граждански права на потребителите, като правото на изразяване и правото на достъп до информация.

Ако се приеме, че UGC платформите не предоставят единствено и само достъп, а разпространяват съдържание, то тези доставчици ще бъдат принудени да упражняват най-строг контрол над информацията, което минава през тях, за да не рискуват да бъдат санкционирани, което, от своя страна, ще създаде предпоставки за широкомащабнo налагане на “частна цензура” от самите платформи.

Трябва да се има предвид, че въпросното законодателство не е насочено единствено към платформите за видео и аудио споделяне, които са първоначалният фактически адресат на разпоредбата, а е толкова широко формулирано, че би засегнало платформи като Уикипедия, GitHub, платформи за пазаруване и други доставчици на услуги в интернет.

Как ще се отрази това на бизнеса? А на обикновения човек?
Бизнес: Драматичната промяна на принципите на отговорност на интернет доставчиците по отношение на съдържанието, което обслужват, със сигурност ще разтърси този сектор.

В частност, задължението за разработване на специфични филтри ще натовари бизнеса както финансово, така и създавайки непропорционален правен риск при функционирането на онлайн услугите. Тежестта ще е особено голяма по отношение на стартиращите предприятия.

Средната бройка на персонала на стартъпите в Европа е под 10 човека и можем да си представим, че такива предприятия няма да имат ресурс дори да идентифицират правоносителите, с които трябва да договарят механизми за разпознаване на минаващото през платформите им съдържание, а какво остава за това да разработват и поддържат сложния софтуер.

Известно е, че SounCloud отделят близо 3 милиона евро годишно само да поддържат и персонализират системата си за управление на права на интелектуална собственост, докато Google са вложили над 50 милиона евро в разработване на инструмента им Content ID. Как е възможно стартиращите или малките и средни предприятия да се състезават с подобни вложения на гигантите в бранша?

Промените биха засегнали вторично и други бизнеси извън „тех“ средите. Така например адресатите на разпоредбата на член 13 са толкова широко описани, че сред тях ще попаднат и платформите за онлайн търговия. От друга страна, обстоятелството, че подобни филтри няма как да разграничават законосъобразно от незаконосъобразно използване на авторски материали, може да удари сериозно индустрии, които много разчитат на разпространение на производни произведения, например рекламната индустрия.

Някои анализатори дори твърдят, че разпоредбата нарушава свободата на стопанска инициатива като фундаментално право съгласно Хартата на основните права на ЕС.

Потребители: От гледна точка на обикновения човек, тази нормотворческа тенденция може да има ужасяващия ефект да ни превърне от активни участници в обмена на информация, каквито в последно време сме приели за даденост да бъдем, отново в пасивни консуматори на излъчвано съдържание.

Използващият съответната онлайн услуга няма да може пълноценно да споделя това, което желае, и често няма да знае защо. И тук умишлено избягвам термина “потребител”, доколкото една платформа може да се използва както от консуматора на съдържание, така и от професионалния творец с цел разпространение на творчеството му, а в днешно време ролите на двамата все по-често са преплетени в лицето на модерния потребител, който все по-често е ангажиран в интерактивна комуникация в мрежата.

Идеята на въвеждане на задължение за филтриране е, като потребители на онлайн платформите и други услуги за споделяне, да не сме в състояние да разпространим незаконосъобразно новия клип на някоя поп-звезда.

Има редица случаи, обаче, когато съвсем правомерно можем да споделим съдържание, което съдържа чуждо авторско произведение
когато цитираме, анализираме и коментираме чуждо произведение,
когато имаме право да ползваме произведение или елемент от него по силата на свободен лиценз или на стандартен търговски договор (например купуваме изображение от имидж банка, което включваме в своя презентация)

Има много въпросителни как точно биха били имплементирани подобни филтри на съдържание, но за всички е ясно, че алгоритмите им не биха могли да разграничават законосъобразна от незаконосъобразна употреба. Вече имаме опит с частно филтриране на съдържание в големите платформи и сме натрупали достатъчно примери за погрешно блокирано и свалено от алгоритъма на платформата съдържание – някои от тези примери са по-комични, но някои навяват асоциации с антиутопията на Оруел.

Филтрите блокират от лични караоке записи и клипчета на деца, танцуващи на фона на популярна музика, до образователни лекции, съдържаща примери от защитени произведения и записи от конференции.

Проблем би имало и когато дадено произведене има повече от един автор или повече претенции за авторство. Нима искаме платформата да бъде овластена с правораздавателни функции и алгоритми да се произнасят относно това кой е истинският автор на дадено произведение, кой има право да го използва и кой е нарушител? Това би следвало да е компетенция на съда.

Творци: На последно място, спорната разпоредба се прокарва ужким в името на творците, но дори професионалните творци и създатели на авторско съдържание могат да пострадат от масовото предварително филтриране, когато техни съвсем легални ремикси и производни произведения бъдат погрешно блокирани или свалени от мрежата. Представете си как пагубно се отразява на една рекламна кампания неочакваното сваляне на видео-реклама от YouTube, както в последствие се оказва – заради съвпадение в елементи от лицензирана музика, която е ползвана в рекламата.

Действително, събирането на възнаграждения за използване на съдържание в интернет от организациите за колективно управление на права е предизвикателство, но това не е причина да “спрем интернет”, за да наблегнем върху традиционните средства на излъчване и разпространение, каквито са класическите медии, върху които имаме повече контрол.

Самите автори имат нужда от ефективни канали да промотират работата си в интернет, от видимост, популяризиране, а напоследък все по-често – от използване на нови начини за монетаризиране на съдържанието, което споделят онлайн. Тези възможности не бива да бъдат ограничавани за сметка на интересите на една определена индустрия. Като минимум, всички мерки в полза на един от участниците на пазара трябва да бъдат балансирани и пропорционални и да не ограничават творческия процес.

Време ли е за преосмисляне концепцията за авторските права, според теб?
Да, смятам, че авторското право отчаяно се нуждае от реформа. Нормално е правната уредба да изостава от реалните взаимоотношения, но интернет драматично промени правилата както по отношение на много бизнес модели, така и по отношение на ролята на творците и потребителите в творческия процес.

Авторското право е създадено и разработено в условията на аналогова среда и до голяма степен е национално, което го прави не съвсем годно да регулира толкова сложни отношения в цифрова и глобална среда.

За съжаление стъпките за модернизиране на авторското право са твърде плахи, очевидно водят до половинчати и неудовлетворителни решения, и дори липсва широк дебат за бъдещето на регулацията в тази сфера.

Специално в България има много какво да се желае по отношение закрилата на правата на авторите и уважението към интелектуалната собственост. Все пак е добре да помним, че усложняването на авторскоправната уредба и затормозяването на достъпа на обикновения човек до творческо съдържание трудно ще спомогне за изграждането на уважение и желание за стриктно спазване на закона. Правилата трябва да са достъпни и разбираеми и за потребителите, и за творците, и най-вече да не създават дисбаланс между играчите на пазара, за да се надяваме да бъдат следвани и защитавани от широката общественост.

Разкажи ни за Вашата организация, която се бори за защита на текущите ни
свободи онлайн.
ЦИФРОВА РЕПУБЛИКА се роди от сътрудничеството на хора от българските общности на Уикипедия и Криейтив Комънс. Това са движения, които, от една страна ценят и промотират свободния достъп до съдържание, а от друга, се отнасят с повишено внимание и уважение към регулациите в сферата на интелектуалната собственост, като в резултат създават проекти и инструменти, които по един прогресивен начин съчетават тези две ценности.

В течение на работата си по различни проекти, свързани с отворен достъп и образование, установихме, че в България има недостиг на организации, представляващи гледната точка на гражданското общество в дебата за бъдещето на авторскоправната регулация.

Затова се надяваме да спомогнем за сближаването на позициите на правоносителите и потребителите, особено в светлината на течащата авторскоправна реформа.

Кой е поканен да подкрепи Вашето Отворено писмо?
Каним всички организации и институции, които считат за техен приоритет защитата на демократичния достъп до информация, образование и култура, да ни подкрепят в усилията ни да подобрим законодателството в тази сфера.

В това отношение се радваме на подкрепата на учебни заведения и на библиотеките, които също биха били негативно засегнати от въвеждането на описаните мерки за задължително ex ante филтриране на съдържание.

Също така каним представители на засегнатите бизнеси да добавят гласа си към този на гражданските организации.

Призоваваме и творците и професионалните създатели на съдържание, които са наясно с това колко важна е свободата на споделяне за развитието на творчеството им и не са съгласни подобни противоречиви мерки с неясен ефект върху всички участници в творческите индустрии да се приемат в тяхно име.

На последно място, каним всички, които се чувстват засегнати от ограничаването на видимостта и споделянето онлайн, да подпишат нашата петиция срещу задължението на посредниците за въвеждане на филтри за съдържание.

Подпишете петицията сега – тук.

Отвореното писмо е тук.